Na prahu
informační společnosti: informace pro člověka nebo proti
němu ?
(studentská soutěž)
Jméno a příjmení: Robert Holeček
Název soutěžního příspěvku: "Člověk středem informací"
Škola: Západočeská univerzita - Pedagogická fakulta
Člověk
středem informací
úvahu napsal Robert Holeček
Člověk
je od nepaměti velmi zvědavý tvor. Právě ta touha dozvědět
se něco nového a pokud možno aktuálního ho žene neustále
dál. Vždyť se stačí ohlédnout do historie: v dobách
dávno minulých stačilo, že věděl, jaké je venku počasí,
jestli má v případné nepřízni povětří dostatečnou
zásobu dřeva na udržení ohně, co bude mít k jídlu a zda
je na tom lépe, než sousední tlupa.
Na konci druhého tisíciletí na tom
v podstatě nejsme o mnoho jinak. S jistým významovým
posunem nás zajímá to samé, avšak snad jen s tím
rozdílem, že za tu dobu se nám informace zpřesnily,
zrychlily, ale především – nabyly na rozsahu.
Dnešní věk je bezesporu věkem
informačním. Zprávy na nás útočí doslova na každém
kroku, někdy jejich obsah vnímáme intenzivněji (když se nás
přímo dotýkají), jindy jsme vůči nim apatičtější
(zpravidla, když už je známe v několika různých
obměnách). Zajímavější je právě forma nabízené
informace, ta je podle mého názoru důležitá nejen
z hlediska objektivity, ale také z pohledu vnímání
dotyčné osoby. Pokud budou některé informace předávány
nepřiměřenou formou, např. podcenění určitých
závažných okolností, pak se může stát, že člověk se
stane informačně pasivním, t.j. nebude vnitřně reagovat,
v horším případě ztratí cit při přijímání informací,
bude ochuzen o emoční prožitek.
Domnívám se, že v dnešní době
informačních technologií není zrovna jednoduché rozlišovat
hodnotu informace. Vývoj v této sféře dospěl tak daleko,
že jsme doslova informacemi zavaleni – o to těžší je
naučit se rozlišovat právě tu hodnotu. Je opravdu nadmíru
složité rozpoznat, zda určitá informace je pro mě nějak
užitečná a ten prvek užitečnosti využít ve svém osobním
životě na maximum. Jsem toho názoru, že pokud se toto včas
nenaučíme, budeme vystaveni stále sílícímu informačnímu
tlaku, budeme nuceni čelit lavině informací a obtížně se
prodírat balastem informací nepotřebných.
Tento vykřičník nad námi visí vlastně
již v podobě internetu. Nic proti tomuto užitečnému
informačnímu zdroji, ale nenaučí-li se člověk s tímto
médiem pracovat ergonomicky, po čase, aniž by si to plně
uvědomoval, naprosto propadne gigantickému množství a
v podstatě se stane závislou osobou. Zjednodušeně lze
říci, že každá závislost, nejen tato, je dána dvěma
aspekty: neúměrností a narušením osobnosti v jakémkoliv
směru.
Užitečnou zásadou při práci
s internetem, je vědět základní věc: zda budu pracovat nebo
se hodlám bavit. V případě práce, tedy vyhledávání
potřebných informací je nezbytné neustále přihlížet
k těmto dvěma zásadám: vím co chci a vím co hledám; a s
tímto podvědomým krédem ve své paměti postupovat webovou
sítí, bez ohledu na nabízení informací jiných, možná i
zajímavějších. V případě druhém, zábavě, je třeba si
uvědomit především časovou úměrnost. Je nesmyslné
pravidelně trávit několik hodin denně necíleným
prohlížením webových stránek, i když je pravda, na rozdíl
od pasivity televizní, že v případě internetu se jedná o
přístup daleko aktivnější a variabilnější především
z hlediska uživatele. V obou zmíněných případech je však
možné vysledovat určitý vzájemný vztah mezi prací a
zábavou.
Zastánci internetu říkají, že je to
médium, které spojuje lidi, maže mezi nimi různé hranice,
ať už jazykové, národnostní, rasové nebo jiné. Nelze
upřít pozitivitu v tom, že dokáže zapojit do kontaktu i
lidi handicapované, kterým se, díky technologii podaří
odhodit bariéry studu, strachu a obav, pocitů méněcennosti a
podaří se jim alespoň na chvilku být zase mezi ostatními.
V tom je jistě výhoda tohoto média, avšak kritici apelují
naopak na fakt, že internet lidi od sebe rozděluje, způsobuje
sociální izolaci a v extrémních případech narušuje
jedince samého. Těžko říci, kde je v tomto sporu pravda.
Zřejmě bude opět někde uprostřed, mezi oběma vyhraněnými
tábory. Jasné je však jedno, že budoucí vývoj tohoto
informačního zdroje by měl směřovat k pozitivním cílům
– k pomoci, jednotnosti, neměl by narušovat život lidského
jedince, vždy by měl směřovat k jeho usnadnění a zejména
duchovnímu obohacení. Ba co víc, nikdy by nemělo dojít
k přímému zneužití, nikdy bychom se neměli dostat do
takové fáze, že po jednom kliknutí tlačítkem myši budou
někde přímo ohroženy lidské životy. Internetoví fandové
rezolutně zamítají jakoukoliv cenzuru – budiž, já se však
domnívám, že určitá kontrola by zde být měla. Přimlouval
bych se alespoň za tu primární – rodičovskou, abych vždy
měl přehled o tom, čím se můj potomek zabývá a zda je pro
něj daný obsah úměrný, ale zejména vhodný.
Žijeme v době, kdy středem všech
informací je člověk. Vše, co se okolo nás děje, ať už si
to připouštíme či nikoliv, se děje v nějakém kontextu,
v určité vazbě právě ve vztahu k nám. Základní dělení
informací odjakživa platilo stejně: na dobré a špatné.
Nezbývá než vyjádřit přání, aby člověk vytvářel svou
existencí co nejvíce informací dobrých, neopomínal vnímat a
zamýšlet se nad těmi špatnými a snažil se v té
informační explozi orientovat co nejlépe, bez vedlejších
účinků na jeho psychiku, zdravotní stav či osobní vztahy.